Att flytta är ofta förknippat med en stor belastning och mycket stress, det är inte konstigt eftersom man förbereder för att göra en relativt stor omställning och att packa ihop hela livet i kartonger gör det lite mer svåråtkomligt under tiden, samtidigt har man alla sina vanliga åtaganden och det är inte så att man får två veckors extra semester för att man skall flytta. Därför är det viktigt att man är ute i god tid med sina förberedelser så att man slipper ta ut sig ordentligt när det börjar närma sig.
Att skapa en checklista
Att ha en checklista med allt som skall göras är en bra start för att få kontroll över projektet, det gör att hjärnan kan släppa det som är skrivet i checklistan och man behöver inte gå över projektet i huvudet i onödan. Om man inte har en checklista så tenderar hjärnan till att försäkra sig om att man har koll på allt genom att mala över projektets delar om och om igen. Det skapar stress och gör att projektet känns mer abstrakt än vad det är. En checklista med handlingar som tar mellan 20 minuter och två timmar att utföra är att föredra.