Google bör vara den absolut vanligaste vägen till information i dagens samhälle. Det gäller inte minst för privatpersoner som vill köpa en viss produkt eller tjänst. Därmed är det extremt viktigt för företag att synas på Google. Här ges några grundläggande tips för att synas bättre. För att göra det mer konkret utgår exemplen från hur en flyttfirma ska kunna synas bättre mot sina kunder i sin specifika stad.
Adwords
Att som flyttfirma synas på Adwords innebär att man syns absolut högst upp när en sökning genomförs på exempelvis ”Flyttfirma Stockholm”. De som snabbt vill komma i kontakt med en flyttfirma kommer till stor sannolikhet att klicka på de annonser som visas högst upp och därmed kan kunder hittas denna väg. Nackdelen med annonserna är att man som företag får betala per klick och därmed gäller det att väga kostnad mot vinst.
Resultatet går tydligt att spåra genom att interagera Google Analythics mot webbplatsen och därmed spåra de offertförfrågningar av din flyttfirma stockholm som kommer in. Därmed går det att se om kunden klickat sig till hemsidan via en annons eller inte. Genom att använda ett specifikt nummer går det även att spåra telefonsamtal till annonsklick.
Google Maps
Under annonserna presenterar Google ofta ”Google Maps”. Detta sker framförallt vid lokala sökningar dvs. sökningar där man som person förväntar sig få fram resultat på företag som finns i omgivningen. En flyttfirma jobbar med en flyttfirma stockholm ju främst inom den egna staden och detta gör även att sökningar på Flyttfirma + stadsnamn gör att Google Maps visas.
Genom att registrera företaget på Google My Business ökar chansen att företaget registreras för att visas på dessa kartor. Detta förutsatt att rätt inställningar skett och att företaget registrerats just som en flyttfirma.
En stor fördel att synas på Google Maps är att detta inte klassas som reklam. Många konsumenter scrollar förbi Adwords eftersom man inte vill klicka din flyttfirma stockholm på reklamlänkar för flytthjälp. När sedan Google Maps kommer väljer man att kontakta företag som listas där. Detta är inte heller reklam då det inte kostar något att ha dessa platser.
SEO
SEO är en svensk förkortning för sökmotoroptimering och innebär att en webbplats optimeras för att synas bra på Google. Genom att Google har algoritmer som avgör vilken sida som är anses matcha bäst utifrån sökning som sker bör en webbplats byggas utifrån dessa algoritmer. Det finns vissa tydliga regler som webbsidan kan anpassas efter men samtidigt är inte alla rankingfaktorer offentliga vilket betyder att man får testa sig fram.
Ett klassiskt exempel är att vissa företag väljer att presentera sig med fel ord. En flyttfirma kan exempelvis välja att i sin Title ha ”Vi hjälper dig med flytten”. Men eftersom de allra flesta som vill ha flytthjälp söker på ordet flyttfirma så kommer de inte att synas på Google. Detta eftersom de på den kanske starkaste rankingfaktorn valt att ange till Google att de vill synas på ”Vi hjälper dig med flytten”.
Att som flyttfirma jobba med SEO kan vara extremt lönsamt. Men det är också ett långsiktigt arbete där man inte kan förvänta sig resultat inom ett par veckor.